luni, 16 noiembrie 2009

Pierre Trudeau

Vorbeam azi la servici cu un coleg, are 53 de ani, despre Canada si canadieni. El e din Ontario si auzisem ca cei de acolo ii considera pe cei din BC cam delasatori. L-am intrebat daca e asa dupa 10 ani de stat aici. Mi-a zis ca asa e. L-am intrebat cum e mai bine. Ca-n est sau ca aici ? Mi-a zis ca e mai bine ca aici. Acolo oamenii vor lucrurile facute ieri. Aici oamenii spun ca treburile pot fi facute si maine. Si maine e o zi. Am mai vorbit despre bilingvismul Canadei si mi-a zis ca singurul vinovat de asta e Pierre Trudeau pentru ca era din Quebec. A vrut sa le apere interesele celor care l-au sustinut acolo. Colegul asta imi spunea ca exista acolo "politia limbii", care se asigura ca numele firmelor respecta raportul prevazut de lege.

Nu era deloc de acord cu politica asta bilingva pentru ca, spunea el, francezii sunt o minoritate, asa ca de ce sa fie obligat sa invete limba unei minoritati ? Spunea ca francezii sunt 3% din populatia totala, dar eu cred ca e mult mai mare procentul asta. Totusi avea dreptate, zic eu. E ca si cum in Romania toti romanii ar trebui sa invete obligatoriu maghiara sau tiganeasca. Daca vor sa o invete pentru ei, nici o problema, dar nu sa fie nevoie sa invete o limba a unei minoritati pentru ca nu stiu care prim-ministru a dorit el sa fie lucrurile asa. Nu-l deranja sa spuna lucrurile astea desi prietena lui (girlfriend) era din Montreal.

Am mai vorbit daca ii place in Vancouver si mi-a spus ca ii place , dar credea ca preturile la case sunt prea mari aici. Cum te duci spre ocean, cum cresc. I-am mai spus ca eu cred ca Vancouverul are un potential imens de crestere mai ales datorita Jocurilor Olimpice, pentru ca peste tot pe unde a fost organizata Olimpiada a fost insotita de dezvoltare economica si a fost de acord cu mine. Singura problema cu Vancouverul este ca ramura predominanta aici este turismul si o sa ajunga destul de greu Ontario din urma pentru ca acolo este concentrata industria in Canada. Acolo sunt marile companii producatoare de automobile, de exemplu. Dar nu este nimic batut in cuie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu