marți, 20 octombrie 2009

Negocieri de afaceri

Mai inainte am vazut inca o editie din Shark Tank. Mi-a placut foarte mult o negociere intre doi baieti veniti cu un sistem de recrutare on-line a tinerilor sportivi si Robert si Kevin. Voiau $100.000 pentru 25% din companie, dar au plecat cu $600.000, ceea ce e foarte bine. Dar as vrea sa descriu pe scurt cum s-a desfasurat negocierea. Kevin a oferit $200.000 pentru 25% din afacere, iar Robert le-a oferit $300.000 pentru acelasi procent. Kevin le-a zis sa iasa putin afara pentru ca vrea sa discute ceva cu Robert. Dupa ce au iesit cei doi Kevin ii spune lui Robert "You'd better not fuck with me on this one." Robert il intreaba foarte calm: "Are you threatening me ?". Am spus in engleza ca sa vedeti exact schimbul de replici de la inceputul negocierii. Kevin ii spune: "Nu, dar daca incepem sa ne batem in cifre tipii astia o sa plece cu mai mult decat vrem noi sa le dam, asa ca e mai bine sa ne asociem." Robert spune "ok, cheama-i inapoi". Si incep sa negocieze si ajung de la $400.000 la $600.000 pentru 50% din afacere. Era o afacere foarte buna. Aproape monopolista.

Ce mi-a placut foarte mult a fost tonul agresiv, dar civilizat, de negociere a unor afaceri. In Romania emisiunea care se transmitea pe TVR2 se numea Arena leilor. Slaba e putin spus. Emisiunea era privita ca un concurs in loc sa fie un loc in care oamenii vin cu idei de afaceri viabile, iar "leii" se iau la intrecere care sa investeasca in ea. Aici, la Shark Tank, parca simti cu adevarat pulsul unei afaceri. Imi place asta la nebunie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu