joi, 10 decembrie 2009

Curtoazia sofereasca si alte chestii

Eram acum un an noi cu niste prieteni si mergeam undeva la iarba verde. La vremea aia eram inca pufani si eram speriati de Canada. Plus ca inca nu aveam joburi, sau Ana avea. Nu mai tin minte si oricum nu mai conteaza. Ideea este ca mergeam pe autostrada si s-a intamplat sa fim prinsi in trafic la ore in care masinile circula bara la bara. Totusi randul mergea destul de repede, pentru ca de pe o autostrada de 4 benzi, daca tin bine minte trebuia sa intram pe un pod de 2 benzi, deci care gatuia traficul. Cand am ajuns in dreptul benzii de accelerare mare mi-a fost mirarea sa vad ca oamenii nu se certau sau se injurau deloc, nici macar claxoane cum mai auzi in asemenea situatii in Romania. Fiecare intra, unul cate unul, pe autostrada. Adica unul de pe autostrada ii dadea voie unuia de pe banda de intrare sa treaca in fata lui, apoi el urma, apoi intra urmatorul de pe banda de accelerare, apoi cel de pe autostrada, s.a.m.d.. Mi-a placut treaba asta si m-am gandit ce chestie interesanta de civilizatie si de bun-simt. Oare daca s-ar proceda asa si in Romania atunci cand traficul este sufocat, acolo unde se poate, nu ar fi mai bine ? Eu cred ca da. Poti invata foarte multe daca stai intr-o tara straina si daca vrei sa inveti si sa vezi lucrurile bune din acele locuri.

O alta chestiune interesanta pe care am mai observat-o aici este modul in care sunt organizate bisericile. Peste tot vezi reclame la biserici, care indeamna oamenii sa vina la ei, pentru ca ei "ofera izbavirea eterna" si alte gogomanii de genul asta. Religia este combinata intr-un amestec foarte interesant si ciudat cu afacerile. La petrecerea de Craciun pe care am avut-o zilele astea un coleg de-al meu mi-a zis ca pe langa sediul nostru este scoasa la vanzare o biserica si ca ar fi buna de cumparat, pentru ca iti poti deschide propria biserica si esti scutit de taxe. O fi adevarat ce spune ? Nu stiu. Probabil. Dar e interesant cum unii oameni vad implicarea intr-o biserica ca o modalitate de a face bani. Ba odata am vazut la televizor, pe un post american, o reclama la o biserica din Seattle, probabil. La inceput am crezut ca face reclama la o conferinta care urma sa fie organizata, dar m-am lamurit abia la sfarsit. M-am gandit sa scriu despre subiectul asta dupa ce am vazut a nu stiu cata milioana oara reclama la o biserica penticostala de aici din New Westminster de pe spatarul unei banci.

Alta data mergeam cu SkyTrain-ul si am vazut o reclama la biblioteca din Burnaby care indemna oamenii sa vina si sa citeasca. Am mai scris si alta data ca am vazut multi oameni in SkyTrain citind, iar asta mi s-a parut extraordinar, dar cred ca o fotografie e mult mai elocventa. Mai trebuie spus ca Burnaby este o fosta zona rurala din Metro Vancouver, care in ultimii ani s-a dezvoltat spectaculos, mai ales datorita constructiei liniei Expo de la mijlocul anilor '80. Iar asta se poate vedea in spatele omului din fotografie, unde se afla un camp proaspat arat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu