luni, 26 aprilie 2010

BBC in limba romana

Inainte sa plecam in Canada am avut neplacuta surpriza ca sectia in limba romana a BBC sa se inchida, pentru ca Europa s-ar fi schimbat in momentul in care s-a inchis sectia romana. De parca odata cu intrarea Romaniei in UE democratia este garantata in Romania, iar echidistanta presei de la sine inteleasa. Acum doar Deutsche Welle mai este un post de radio pe care-l mai urmaresc pe pagina mea de Facebook. E ca un fel de BBC, dar in varianta germana. Si acum imi pare rau ca nu am invatat germana la timp. Am facut-o in liceu, dar nu voiam sa o invat, creierul meu pur si simplu nu voia sa absoarba informatia. Am invatat engleza cu MTV si Cartoon Network. N-am facut-o deloc in scoala.

Dar divaghez. Citeam impresiile cititorilor din momentul in care redactia in limba romana s-a inchis, dar le citeam cu perspectiva istorica pe care o am acum gandindu-ma la virulenta ultimei campanii electorale prezidentiale si modul in care presa si-a pierdut obiectivitatea si s-a descotorosit si de ultima farama de obiectivitate pe care o mai avea. Niciodata nu am vazut la ziaristii din Romania o alta atitudine decat cea de harta, cearta, fara sa aduca in discutie subiecte importante pentru public, fara sa aduca in sprijinul unei idei argumente foarte puternice. Ziaristii din Romania nu servesc agenda publica, ci pe a lor sau a patronilor lor.

Iata cateva din impresiile celor care au scris despre importanta BBC-ului in viata lor sau a Romaniei:
"Directia bbc se inseala,crezind ca in Romania s-a instalat democratia si nu mai este nevoie de bbc.ro, in primul rind trebuie sa stie ca ,inainte de orice,aceasta pagina se deschide,ca sa fii sigur ca stii ceva adevarat si sa iti dai seama, prin comparatie cind se minte, se manipuleaza, se directioneaza, se distorsioneaza informarea reala altundeva."

"Decizia conducerii de la Londra este, dupa opinia mea, una pripita - BBC se retrage dintr-o tara in care standardele profesionale ale presei sint extrem de scazute: avem de-a face cu oameni care nu stiu sa redacteze o stire, care nu stiu sa puna intrebari, care considera ca modelul reportajului in limba romana este ,,Cartea Oltului". Este felul in care s-au obisnuit si actorii de pe scena publica sa trateze presa: nu este, poate, intimplator, ca in aceeasi zi in care BBC a anuntat retragerea din Romania, a aparut initiativa legislativa din Senat, cea cu obligativitatea echidistantei pentru media. Insa chiar si asa, multi uita un lucru esential: BBC nu este obligat sa emita in limba romana. Poate acum, prin absenta, standardul profesional al BBC va dovedi starea reala a profesiunii din jurnalismul romanesc. Ca nu va folosi la nimic, asta e problema jurnalismului romanesc, nu a BBC-ului."

"Ascult BBC de la 12-13 ani, începând cu radiouri construite de mine. Datorită BBC am reuşit să deosebesc o ştire bună de una de umplutură, un radio adevărat faţă de unul pentru creiere spălate. Nu se pot închide 1000 de posturi româneşti şi să rămână BBC în română?"

"Cred că lucrul care mă întristează cel mai tare nu este atât dispariţia BBC România, cât mai ales faptul, ca şi acum, la aproape 20 de ani de la sfârşitul comunismului în România şi după glorioasele intrări în NATO şi UE, nu avem în ţară nici măcar un post de radio sau televiziune care să se apropie cât de cât de standardul profesional al BBC-ului."

Da, am descoperit si eu BBC-ul cand aveam vreo 16-17 ani si tin minte ca fugeam ca sa prind ultimele minute din emisiunile BBC-ului de la ora 2, apoi la 6 seara ascultam BBC-ul din nou, si apoi din nou la 9 seara. L-am ascultat apoi si pe internet. Pot spune ca emisiunile BBC-ului au contribuit la consolidarea atitudinii mele democratice si anticomuniste. Chiar imi lipseste si mie BBC-ul.

2 comentarii:

  1. Acuma eu cred ca prea putin intereseaza pe BBC profesionalismul presei Romanesti,ori maturitatea noastra politica... singurul scop urmarit de presa din lumea "libera" care conteaza e ca am iesit de sub influenta partiala a KGB si am intrat sub influenta totala a CIA..restul e...cancan :(

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu e chiar asa de simplu. Iar BBC-ul este recunoscut pentru atitudinea sa impartiala si relatarea obiectiva fata de multe subiecte de interes maxim. Ascultand BBC am invatat sa stiu ce inseamna un dialog. Ce se vede acum la televizor nu sunt dialoguri, ci certuri ca la piata, singura diferenta fiind ca ele se poarta intr-un studio de televiziune.

    RăspundețiȘtergere