sâmbătă, 13 martie 2010

Rasismul latent

Nu-mi este dat sa vad prea des scandaluri pe strada sau politia. De fapt de ce spun prea des cand de fapt nu vad mai deloc. Doar daca ai niste tipi suspecti la tine in bloc si sunt sub supraveghere poti vedea politia mai des prin zona, cum s-a intamplat acum un an cand stateau niste tipi care aveau tot timpul in fata blocului un Hummer, dar ei stateau aici, unde nu vezi deloc asemenea masini. In plus isi lasau noaptea geamul deschs la masina, semn ca nu prea se temeau ei de vreun furt sau altceva. S-au mutat demult. In zona in care stam noi este foarte liniste. Mai inainte am vazut totusi o cearta in plina strada intre doi tipi, un alb si un negru. Nu stiu despre ce era vorba pentru ca ajunsesem in locul ala cand cearta era in toi, dar albul ii spunea negrului ca el este canadian nu celalalt si ca el s-a nascut aici. Replica negrului a fost ca si el s-a nascut aici si si el este canadian. De fapt omul asta era la o cafea pe terasa cu prietenii, cand probabil albul a venit la el. Dar hai sa nu trag concluzii pripite. Eu eram in drum sa-mi cumpar un spray pentru tastatura ca s-o curat, pentru ca avea o gramada de gunoaie sub ea. Nu dupa mult timp a venit si politia. Cineva probabil sunase imediat la 911. Aici nu se joaca cu asemenea chestii.

In magazin cred ca am stat vreo 5 minute, iar cand am iesit politia inca mai era acolo, vorbea cu negrul ala, iar tipul le explica politistilor ca niciodata nu a avut vreo problema pe aici pentru ca multa lume il cunoaste. Cand am iesit am vazut a doua masina de politie si, bineinteles, al doilea ofiter de politie. Ofiterul care statea de vorba cu negrul i-a spus ca daca il mai vede inca o data pe tipul ala prin preajma sa stea pe partea cealalta de strada, iar daca mai apar probleme i-a dat o carte de vizita pentru a suna la numarul de telefon de acolo (probabil numarul sectiei de politie).

De fapt zona in care stam noi este linistita si din cauza ca sunt multi pensionari, care ies tot timpul la plimbare prin mall sau la o cafea, iar cand vezi pe cineva de multe ori, chiar daca nu cunosti acea persoana iti devine familiara. Am observat ca daca esti pe strada iar privirea ta se intalneste cu a altcuiva, acea persoana te saluta dand usor din cap, iar tu faci la fel chiar daca nu o cunosti, dar stii ca ti se pare firesc sa faci asta.

Rasismul exista in Canada, chiar daca intr-o forma latenta si nu se manifesta la fel ca in State. Mi-am adus aminte de ce i s-a intamplat unui fost coleg de-al meu. Tipul e negru. Mi-a spus ca odata era in SkyTrain si era imbracat in hainele de lucru, care, bineinteles, nu erau prea prezentabile. O femeie in varsta de langa el a inceput sa-i spuna ca "cei ca el" nu sunt buni de nimic, sunt niste gunoaie care doar se drogheaza si fura, etc.. Atunci tipul i-a dat o carte de vizita pe care scria ca este manager la o sala de fitness si s-a dus in partea cealalta a vagonului. Aia a ramas interzisa. Dar, cum spuneam, rasismul exista intr-o forma latenta. Gandindu-ma la postarile anterioare despre schimbarile demografice din Canada, stau si ma intreb cum se va manifesta in anii care vin.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu